8 d’abr. 2018

l'origen del nom Victor Català


         
"L'any 1900 vaig publicar el primer llibre: un recull de versos,  titulat El cant dels mesos. La meva àvia havia mort l'any 1899, i l'estiu següent,  per raó del dol,  encara sortíem menys que mai de casa.  Un matrimoni amic nostre,  però,  va venir a fer-nos companyia.  Un dia, estava jo escrivint,  va acostar-se'm la senyora.  Em preguntà què feia.  Eren els Cants dels mesos.  Els hi vaig llegir,  va mostrar-hi complaença.  Va demanar-me'ls,  no els hi vaig refusar.  I al cap d'un mes de ser fora,  la senyora va escriure'm:  "Tinc imprès el seu llibre,  no em faci llençar els diners.  Digui'm quin nom d'autor vol que hi posi,  si té inconvenient a donar el seu". I tal, si hi tenia inconvenient!  Mai a la vida no hauria signat res amb nom de dona.  Jo, aleshores,  treballava en una novel·la,  que no he acabat encara,  el protagonista de la qual es deia Víctor Català.  Vaig refugiar-me en aquest nom.  Heus ací l'origen del meu pseudònim.”


fragment de l’entrevista de Tomàs Garcés amb l’autora.
Revista de Catalunya, any III, núm. 26, agost 1926

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada